Promowanie firmy w internecie cz.2


Wspomniałem już w poprzednim artykule, iż strona wyszukiwarki to najlepsze miejsce na twoją reklamę. Płatne ogłoszenia nie są jednak jedynym sposobem, aby się tam znaleźć. Wyszukiwarka ma za zadanie dostarczanie internautom list stron z zakresu interesującej ich tematyki. Jeśli uda ci się znaleźć wysoko w takich wynikach wyszukiwania, masz gwarancję, iż na twoją stronę będzie trafiała większość osób szukających rzeczy związanych z twoją ofertą. Windowanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania to domena SEO, którego inna nazwa to pozycjonowanie.


Ze względu na to, iż Google wciąż udoskonala algorytm swojej wyszukiwarki, pozycjonowanie stron robi się coraz bardziej skomplikowanym zadaniem. Z tego względu raczej ciężko ci będzie samemu skutecznie przeprowadzić kampanię SEO. Nieodzowna jest pomoc kogoś, kto się nad tym zna. Tym bardziej, iż w tej branży wszystko zmienia się z dnia na dzień i konieczne jest, aby orientować się w nowych wymogach na bieżąco. W przeciwnym razie można sobie nawet zaszkodzić, jako że źle przeprowadzone pozycjonowanie strony obniży jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Niewątpliwą zaletą SEO jest to, iż jeśli zostanie przeprowadzone w przemyślany sposób, pod każdym względem przewyższa skutecznością inne formy internetowego marketingu. Do tego pozwala ci dotrzeć do potencjalnego klienta w bardzo łagodny sposób, jako że nie emitujesz reklamy, a jedynie czynisz swoją witrynę bardziej widoczną.
SEO i AdWordsy, czyli działanie w obrębie wyszukiwarek, nie są jedynymi możliwościami na promowanie strony w internecie. Pozostaje jeszcze tzw. marketing szeptany oraz social media marketing.
Ten pierwszy opiera się na zakonspirowanym działaniu w miejscach, gdzie komunikują się internauci. Mowa tu głównie o forach, ale też mikroblogach oraz serwisach społecznościowych. To obszary sieci, gdzie byli klienci często dzielą się swoimi opiniami z potencjalnymi klientami. Ich zdanie może mieć decydujący wpływ na podjęcie decyzji o zakupie produktu lub skorzystaniu z usług. Marketing szeptany polega na podsuwaniu internautom sugestii co do jakości naszej oferty. Wymaga to oczywiście działania w „konspiracji” – nikt nie może wiedzieć, iż reprezentujemy interesy naszej firmy. W  końcu podstawą skuteczności takiego komunikatu jest przekonanie odbiorcy o jego bezstronności.
O ile w teorii marketing szeptany wydaje się idealnym sposobem promocji, o tyle w praktyce okazuje się, że jest on trudny w wykonaniu. Ludzie są krytyczni, a do tego przywykli już do obecności ukrytych marketerów. Tak więc do wszelkich rekomendacji podchodzą podejrzliwie. Skuteczność w tego typu reklamie wymaga nie lada zdolności copywriterskich, niezbędnych do zbudowania wiarygodnej, fikcyjnej tożsamości oraz pisania w ten sposób, by wyglądało to spontanicznie.
O ile marketing szeptany jest nieuczciwą metodą, o tyle zwykła obecność w social media nie jest naznaczona tym piętnem. Każda marka powinna mieć swoją tożsamość. Wystarczy spojrzeć na duże firmy, takie jak chociażby Nike czy Coca-Cola – ich wizerunek jest wart mnóstwo pieniędzy i decyduje o bardzo dużej części obrotu tych firm. Ty też możesz prowadzić taki marketing wizerunkowy, na mniejszą skalę, co nie oznacza, iż nie przyniesie ci on wymiernych korzyści. Jeżeli posiadasz pomysł na  osobowość swojej marki, warto abyś założył jej „fanpage” na Facebooku i tym kanałem komunikował się ze swoimi klientami.

Advertisements